Sådan læses litteratur som en Professor anmeldelse

Sådan læses litteratur som en Professor var samtidig fascinerende, frustrerende, underholdende, motiverende og nedslående. Jeg vil gerne overveje hver af disse individuelt. Den fascinerende del kom i alle de eksempler, som Foster giver. Jeg elsker absolut at se de subtile referencer og forbindelser, der er til stede i veludformede romaner. Jeg får bogstaveligt talt kulderystelser, når jeg ser, hvordan en historie faktisk er en genfortælling af en gammel myte eller en bibelsk lignelse. Eller når du ser, hvordan et objekt eller en begivenhed er et symbol på en stor livs sandhed, der gennemsyrer vores meget væsen.

på samme tid finder jeg dog ofte de samme ting sindssygt frustrerende. Hvordan skulle jeg vide det? Hvordan skulle jeg skabe den forbindelse? Skal jeg virkelig tro på, at forfatteren planlagde alt det? Foster anerkender denne reaktion i hele teksten ved at stille disse spørgsmål til os. I sidste ende finder jeg hans forklaringer tilfredsstillende. Han viser de beviser, der understøtter hans aflæsninger af teksten, og når han præsenterer det som han gør, er det svært at argumentere imod det. For at være retfærdig har jeg dog ikke læst nogen af de værker, han bruger som eksempler, så det kan være mere eller mindre indlysende i selve teksten.

han nævner også med jævne mellemrum, at hvis du som læser opretter forbindelse eller læser noget som et symbol, og der er bevis for det i bogen, kan du ikke rigtig tage fejl. Et af de aspekter ved læsning, der er så sjovt, er vores eget engagement i teksten, og hvis vores egen personlige oplevelse låner til en bestemt læsning, er denne læsning gyldig, selvom forfatteren ikke oprindeligt havde til hensigt det. Faktisk er det praktisk taget umuligt at validere en læsning mod, hvad forfatteren faktisk havde til hensigt, så det er svært at afvise en persons reaktion som værende uforenelig med forfatterens oprindelige vision. (Selvfølgelig nogle værker, Foster giver Animal Farm som et eksempel, har en bestemt hensigt, som forfatteren ønsker at komme over, og så er det gjort mere indlysende.)

jeg siger, at bogen specifikt var underholdende, fordi Foster ud over alt, hvad der gjorde den fascinerende, skriver den med en tydelig stemme. Hans tone er lys, humoristisk og behagelig. Det minder meget om en professor, der virkelig ønsker at engagere sine studerende og ikke blot foredrag for dem. Han lavede flere humoristiske kommentarer, der fik mig til at grine højt, samt give kloge, mindeværdige titler til hvert af hans kapitler. For eksempel har vi den vidunderlige kapitelduo af “det handler om køn”¦” Kristian efterfulgt af “”¦undtagen køn”Kristian. Foster havde tydeligvis det sjovt at skrive denne bog, og jeg er glad for at sige, at vi er de direkte modtagere af det sjove, mens vi læser.

frem for alt er læsning som en Professor motiverende. Efter nogensinde kapitel og under hvert eksempel, Jeg ville læse, hvad Foster henviste til. James Joyce? Kom med ham. Selv bøger, jeg husker at læse og hate (jeg ser på dig store forventninger) blev gjort ønskelige igen af Foster. Der er virkelig ikke et bedre kompliment, som jeg kan give denne bog, end at den har mig klar til at læse noget godt litteratur og en ny og (forhåbentlig) overbevisende måde. Jeg siger ikke bare dette, enten-jeg hentede Dubliners på biblioteket i dag og læser det næste gang. Husk, da jeg sagde, at jeg ville have, at hvert emne havde brug for en visuel visning af kvantitativ Information? Nå, jeg tror, at denne bog har været min visuelle visning for litteratur, og det har mig meget begejstret.

Desværre er min spænding fyldt med modløshed. Jeg ved, at det vil tage erfaring og praksis, men da jeg læste Fosters eksempler (især “Testsagen”, der var i slutningen af bogen), kunne jeg ikke lade være med at tænke “der er ingen måde, jeg nogensinde kan gøre dette på. Hvorfor skulle jeg endda prøve?Det novelleeksempel, vi læser i slutningen af teksten, men ideen om at læse historien om Persephone ind i den (som Foster overbeviser mig er en meget gyldig og smart læsning) er bare så skræmmende, at jeg ikke kan lade være med at blive modløs.

ikke desto mindre vil jeg ikke lade denne modløshed få mig ned. I stedet, Jeg har tænkt mig at hoppe lige ind i det, og håber, at med nok praksis, læse symboler og intertekstualitet bliver anden natur. Og hvis ikke, vil jeg bare holde fast i børnebøger og glemme, at dette nogensinde er sket.

en sidste ting, jeg gerne vil sige, er, at underteksten er “en livlig og underholdende Guide til læsning mellem linjerne”. Jeg tror dog, at en mere præcis beskrivelse ville være en guide til læsning bag linjerne. Mellem linjerne fanger ikke den “resonans”, som Foster taler om, men af en eller anden grund er ideen om denne dybde, der ligger bag teksten, mere tilfredsstillende for mig.