Hur tjänar Podcasts pengar?

det är en fråga om många podcasters sinnen, och i stort sett alla som de berättar om sin ide. Hur tjänar podcasts pengar?

det finns faktiskt många sätt att en podcast kan tjäna pengar, och vi kommer att dyka djupt in i flera av dessa sätt här i det här inlägget.

Låt oss först göra en sak klar: om du startar en podcast bara för att tjäna pengar, gör det inte.

medan tjäna pengar på en podcast är absolut möjligt, kom ihåg att framgångsrika podcasts är ofta en heltid spelning. Det tar tid att komma med en vinnande podcast-ide, skapa värdefullt och konsekvent innehåll och växa en publik som känner, gillar och litar på dig.

allt detta kräver också att du faktiskt är upphetsad över din podcast-ide.

det och – podcasting är ett maraton. Inte en sprint.

Okej, okej … men hur är det med pengarna? Kan du tjäna pengar på podcasts?

kan du tjäna pengar på podcasts?

det korta svaret är ja. Vi har tjänat en betydande summa pengar från vår podcast sedan 2013. Du kan läsa allt om det i våra månatliga inkomstrapporter, där vi delar varje dollar som spenderas och tas emot.

vi har fyra huvudsakliga intäktsströmmar just nu:

  1. Sponsringsintäkter
  2. Affiliate-relationer
  3. onlinekurser
  4. fysiska tidskrifter

man kan hävda att inte alla dessa intäktsströmmar kommer direkt ”från podcasten”. Och jag skulle argumentera tillbaka att exakt noll av dessa intäktsströmmar skulle vara möjligt utan podcasten.

entreprenörer i brand lanserades i September 2012. John hade noll online-närvaro, ingen webbplats, inga entreprenörsförbindelser och ingen sändningsupplevelse.

allt vi har skapat i vår verksamhet har varit ett resultat av de anslutningar, relationer och publik vi har byggt från podcasten.

så om du undrar hur man tjänar pengar med podcasts, då är du på rätt plats!

hur mycket pengar tjänar podcasts?

hur mycket du kan göra från en podcast är en separat historia. Medan vissa podcasters gör miljoner dollar per år – inklusive USA-kan andra podcasters tjäna 6-siffror, 5-siffror eller nära ingenting från deras podcast.

ett av de mest omedelbara sätten att tjäna pengar på en podcast som kommer att tänka på för de flesta är genom podcastsponsorskap. I huvudsak betalar företag och varumärken en podcast värd pengar för att komma framför sin publik och marknadsföra sina produkter och tjänster.

om du tittar strikt på podcastsponsorskap finns det branschstandarder som delar hur mycket pengar du kan tjäna per avsnitt baserat på antalet nedladdningar du får.

jag kommer att prata mer om podcast sponsring som en intäktsström, men här är en djupdykning på alla saker podcast sponsring eftersom jag inte kommer att täcka allt som finns att veta i det här inlägget.

hur mycket tjänar podcasts per avsnitt?

den typiska CPM, eller ”kostnad per mille”, är hur mycket pengar du kommer att göra baserat på varje 1000 nedladdningar per avsnitt. En enkel beräkning är att titta på branschstandarden för en midroll sponsring, vilket är en $25 CPM.

låt oss säga att du får 5 000 nedladdningar per podcast-avsnitt (mätt vid 6 veckor efter publicering).

en sponsring skulle då lika $25 x 5 = $125.

naturligtvis ju fler nedladdningar, desto högre blir dina intäkter. Om du har en miljon nedladdningar tittar du på $25 000 per sponsor för varje avsnitt.

du kan också börja faktor i prerolls och postrolls, som är ad läser som kommer i början och slutet av en podcast episod. Dessa varierar när det gäller branschstandarden för prissättning, allt från $10 – $18 beroende på längden (vanligtvis 15 eller 30 sekunder).

det finns flera olika alternativ för podcastsponsor utöver CPM-modellen också. Det finns också vad som kallas CPA-modellen: kostnad per förvärv. Detta är en bra modell för podcasts som är mycket nisch och som annonserar en högre kostnad produkt eller tjänst.

istället för att titta på Nedladdningar per avsnitt är CPA-modellen bara intresserad av konverteringar: du tjänar ett fast dollarbelopp varje gång någon går med i tjänsten eller köper produkten.

Föreställ dig en podcast som handlar om graviditet som landar en sponsor som säljer barnvagnar som är upp till $1000. Även om den podcasten inte får tiotusentals nedladdningar, skulle en CPA-modell med tanke på vilken målgrupp de har, vara en bra väg.

det finns också hybridmodeller där du citerar en kostnad baserad på ett antal faktorer. Du kan till exempel sätta ihop ett podcastsponsorpaket som innehåller E-postmarknadsföring, kampanjer på sociala medier och webbplatsomnämnanden, utöver den faktiska podcastsponsringen.

i dessa fall skulle du citera dina sponsringar baserat på värdet av var och en av dessa saker i ditt företag.

Topp 5 sätt du kan tjäna pengar på podcasts

nu när du har lite bakgrund om hur man tjänar pengar på podcasts när det gäller sponsring, låt oss dyka in i topp 5 sätt att tjäna pengar med podcasting.

onlinekurser

en fråga så många av våra lyssnare frågade John inom 6 månader efter att han lanserade entreprenörer i brand var ”Hur startade du din podcast?”

under 2012 podcasting utrymmet var fortfarande ganska ung, och det fanns mycket få resurser tillgängliga på hur man startar en podcast.

eftersom John hade lagt tid på att lära av flera podcasting-experter och hade investerat i utbildning och coachning för att få saker rätt, tänkte han ”varför inte skapa något för att hjälpa till att svara på dessa frågor får jag regelbundet runt hur man startar en podcast?”

och så gjorde han. Han kom med tanken att starta en online-kurs för att lära människor hur man skapar, växer och tjänar pengar på sin podcast: Podcasters’ Paradise.

det finns oändliga exempel och möjligheter när det gäller att skapa onlinekurser i varje bransch och nisch. Om du har kunskap och expertis kan du dela med din publik – och de kommer redan till dig och ber om det – att skapa en online-kurs är ett fantastiskt alternativ.

om du är intresserad av att lära dig mer om att skapa en online-kurs, registrera dig för Thinkifics gratis 5-dagars Kursutmaning. I slutet kommer du att ha din kursidee och din disposition klar!

Masterminds

att skapa en mastermind var den första stora intäktsströmmen för oss här på Entrepreneurs On Fire. Så många av våra lyssnare räckte ut till John och sa hur mycket de älskade podcasten – inspiration och motivation – men att de kände sig ensamma på sin resa.

stöd och omge dig med likasinnade människor är avgörande för din entreprenörsresa, och vi vet detta. Så med tanke på vad så många individer berättade för oss var deras största smärtpunkt: att känna sig ensam skapade vi en lösning.

vi lanserade mastermind med 50 studenter, och så småningom växte (och begränsade det) till 100. Vi hade en privat Facebook-grupp, en webbplats med några resurser, och det var ganska mycket det.

vi skulle träffas live via vad som var Google Hangouts vid den tiden (nu skulle vi använda Zoom) för att göra Q&A, hjälpa individer att komma loss och ge feedback och rekommendationer till dem som behövde det.

vi var i den privata Facebook – gruppen varje dag och gav support-och det var också alla våra medlemmar.

din mastermind kanske inte ser ut som det jag just har beskrivit, men anslutning, stöd och känsla som att du är en del av en stam ligger i vår mänskliga natur. Om din publik längtar efter detta kan du vara den som ger den till dem.

Coaching

oavsett om det är en-mot-en eller gruppcoaching, är detta ett annat bra alternativ för att tjäna pengar på din podcast om du har expertis inom din bransch eller nisch.

om du har lyssnare som kommer till dig och ställer frågor om ditt podcastämne, börja sedan hålla en löpande lista över de vanligaste frågorna.

leta efter mönster och upprepning i frågorna, kamperna och smärtpunkterna som dina lyssnare upplever.

nu, vilken typ av coaching kan du ge för att hjälpa dem att gå vidare?

medan coachningsprogram definitivt varierar i prissättning och struktur, är det viktigt att du överväger vilken typ av coachningsprogram du vill köra. Om du inte tycker om att ha en-mot-en coaching möten i din kalender varje vecka, bör du överväga hur ett gruppprogram kan se ut.

eller kanske coaching är inte för dig alls. Sätt dig alltid i positionen för hur det kommer att se ut och överväga om en viss intäktsström är rätt för dig.

sponsring

som jag lade fram ovan är sponsring en populär och välkänd intäktsström för podcasting. Företag och varumärken betalar stora pengar för att komma framför rätt lyssnare, och det är därför att känna din publik intimt är så viktigt. När du kan kommunicera exakt vem det är du pratar med kommer annonsörer att lyssna.

men frågan om ”hur man gör podcastannonsering” kvarstår.

för en fullständig uppdelning, var noga med att besöka vår ultimate guide on all things podcast sponsring.

just nu säger jag det här: sponsring bör alltid vara en win / win / win:

  • en vinst för din publik (produkten eller tjänsten som annonseras är mycket relevant)
  • en vinst för din sponsor (eftersom de passar perfekt, kommer deras avkastning att visa det)
  • en vinst för dig (sponsring är inte för alla)

kom alltid ihåg, det här är din show, och du får ringa skotten. Om du hittar en sponsor som inte vill godkänna dina villkor eller som närmar dig dig för att marknadsföra något som inte är i linje med dina värderingar, säg nej. Det är verkligen så enkelt.

återigen är de olika modellerna att överväga för podcastsponsorskap – om du bestämmer dig för att gå den här vägen-är:

  • CPM – per mille) – det är per 1000 nedladdningar
  • CPA (per förvärv) – det är per försäljning
  • Mix-Detta är ditt eget paket som kombinerar flera placeringar utanför bara annonsen läsa

Affiliate relationer

många människor inte utnyttja affiliate relationer eftersom de helt enkelt inte vet hur de fungerar.

Affiliate – relationer kan vara oerhört fruktbara-om de är rätt partnerskap. En av våra senaste affiliate lanseringar var med Dean Graziosi och Tony Robbins för deras Knowledge Broker Blueprint kurs, och som ett resultat av denna lansering, vi vann en mastermind med Tony Robbins på sin resort i Fiji.

Tony Robbins Mastermind Group

Tony Robbins Mastermind Group

precis som du skulle med en sponsor, forska affiliates innebär letar efter produkter och tjänster som du redan använder och rekommendera – eller att du vet skulle gynna din publik.

när du har identifierat en produkt eller tjänst som du vill vara en affiliate för, Behöver du bara nå ut till den person eller det företag som äger det och fråga om de har ett affiliate-program.

du kan vara en affiliate för de verktyg och programvara du använder regelbundet, eller du kan vara en affiliate för en online-kurs eller produkt som du älskar. Coaching och masterminds, live-evenemang och till och med plattformar är en möjlighet.

Tänk Amazon. Vem som helst kan bli en Amazon Associate – du måste helt enkelt ansöka. När du har godkänts kan du dela din affiliate-länk för alla produkter på Amazon.

Audible Affiliate program är en annan stor för podcasters. Podcast lyssnare älskar ljud, så vad bättre service för att främja än ljudböcker och ljudinnehåll?

Amazon och Audible är exempel på affiliate-möjligheter som du kan börja bokstavligen idag. Men vissa andra affiliate relationer tar tid. Om du till exempel vill marknadsföra någons kommande kurslansering, vill du komma på deras radar. Börja bygga en verklig relation med dem om du inte redan har en.

bekräfta alltid att de produkter och tjänster du rekommenderar via affiliate-länkar är relevanta för din publik, och var noga med att följa FTC-riktlinjerna!

andra sätt att tjäna pengar på podcasting

vi har diskuterat flera sätt du kan generera intäkter från din podcasting-verksamhet, men det finns ännu fler sätt beroende på vad ditt podcastämne är och vad dina lyssnare vill ha och behöver.

varje intäktsström som vi någonsin har skapat från vår podcast har varit ett direkt resultat av att lyssna på vår publiks största smärtpunkter och kamp.

här är flödet:

  • vi skapar värdefullt, konsekvent, gratis innehåll via podcasten.
  • vi samarbetar med våra lyssnare.
  • vi lär oss om deras största smärtpunkter och kamp.
  • vi skapar lösningar i form av produkter, tjänster och samhällen.

med detta i åtanke kan du föreställa dig att det finns oändliga möjligheter att tjäna pengar. Det handlar om att förstå din publik.

donationer

många shower tjänar pengar enbart på donationer, och det finns många bra plattformar för att hjälpa människor att snabbt och enkelt ställa in återkommande donationer för Shower de älskar.

en av dessa plattformar heter Patreon, och det är en plattform som helt enkelt hjälper ditt folk att visa sin uppskattning för din podcast via monetära donationer av alla storlekar.

vi har en djupdykning om huruvida det är bra att använda Patreon (och hur man gör det), så se till att kolla in det för mer information.

Swag

folk älskar swag, och det finns definitivt sätt att skapa detta snabbt och enkelt för din show!

men se upp: om du inte går super mainstream och har hundratusentals människor som köper din swag, är det osannolikt att det faktiskt kommer att bli en betydande inkomstström för dig.

webbplatser som Shutterfly, Zazzle och Custom Ink är platser du kan gå för att skapa anpassad swag. Vi har gjort t – shirts, kaffemuggar och klistermärken-men alternativen verkar verkligen oändliga!

 entreprenörer i brand t-shirt

entreprenörer i brand t-shirt

medan swag kanske inte gör dig mycket pengar, kan det vara ett bra sätt att engagera och älska på de människor som älskar din show.

du kan också göra det super kul! Kanske kör du en kampanj där alla som delar din podcast på sociala medier och skickar en skärmdump får en kaffekopp eller t-shirt!

Swag är också ett populärt sätt att säga ”tack” till dina podcastgäster.

och om du vill skapa något anpassat på egen hand och sedan ta det till ett lager för att sälja på Amazon eller Shopify, kolla definitivt företaget Prouduct. Det är de som hjälpte oss att skapa, skicka och hysa alla 3 av våra fysiska tidskrifter: Freedom Journal, Mastery Journal och Podcast Journal. Och de är fantastiska!

evenemang och Workshops

även om inte många podcasters tänker på evenemang och workshops som ett sätt att få betalt, kan de vara otroligt fördelaktiga – inte bara monetärt utan också när det gäller att öka din räckvidd, publik och ytterligare öka din relation med dina lyssnare.

ett evenemang eller en workshop behöver inte vara personligen. Det behöver inte heller ha hundratals människor närvarande för att bli en framgång.

Tänk utanför lådan!

du kan vara värd för en virtuell händelse eller workshop som bara är 1 dag. Gör resultatet superspecifikt och något som skulle vara en enorm vinst för din publik, och chansen är att du får flera personer som är intresserade.

när det gäller marknadsföring det, se till att du pratar om det på din show i god tid!

om du funderar på att vara värd för en 1-dagars virtuell workshop, börja prata om det på var och en av dina avsnitt två till tre månader i förväg. Har en registreringssida för dem som är intresserade, och en försäljning sida för dem som är redo att begå nu.

var din egen sponsor!

vi har varit värd för flera personliga masterminds här i Puerto Rico, och de har inte bara varit otroligt roliga, men de framsteg och stöd vi kan ge har varit nästa nivå!

Puerto Palooza hjärnan

Puerto Palooza Mastermind

vi har också värd en podcasting kryssning! Detta var en händelse vi aldrig kommer att glömma. Den tid vi kunde spendera umgås och njuta av Karibien – förutom den tid vi tillbringade lärande och stödja varandra på vår podcasting resa kan inte ersättas.

hur podcasts tjäna pengar

förhoppningsvis dessa ideer har du tänker på de många sätt du kan generera intäkter från din podcast. Och nu när du vet att det är möjligt är det dags att börja.

när du skapar din podcast, fokusera inte på intäkterna – fokusera på innehållet, värdet och dina lyssnare. Fokusera på vad du vill att din show ska bli, och åta sig att arbeta hårt varje dag för att uppnå det.

om du kan bygga en stark grund för din show och konsekvent skapa gratis, värdefullt innehåll som hjälper till att lösa dina lyssnares största smärtpunkter och kamp, kommer du att vinna.

kom ihåg att lyssna på din publik. Vilka frågor, smärtpunkter, och kämpar kommer de till dig för? Engagemang är nyckeln, och som baslinje bör du ha minst 10 en-mot-en-konversationer med dina lyssnare per månad.

lyssna på språket de använder, de strider de delar och lyssna efter upprepning. Ta reda på hur du ska skapa lösningen.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras.